جارو برقی که برای جمع آوری زباله و نظافت مجاروبرقیحیط به کار میرود با شکلها و توانهای مختلف تولید و به بازار مصرف ارائه میگردد. در این نوشته در رابطه با اجزاء جاروبرقی و نکاتی در رابطه با نگهداری جاروبرقی را مطرح میکنیم.
ساختمان و اجزاء تشکیل دهنده جارو برقی: این وسیله از نظر ساختمان به دو قسمت کلی تقسیم میشود که عبارتند از:
الف- اجزاء الکتریکی
۱- موتور
مهمترین قسمت الکتریکی جارو برقی را موتور آن تشکیل میدهد که از نوع یونیورسال است. موتورهای یونیورسال را در مبحث موتورهای الکتریکی از فهرست لوازم برقی به طور کامل شرح دادهایم لذا از تکرار مجدد آن مطالب صرفنظر میشود.
۲- مدارهای الکتریکی و الکترونیکی در جارو برقی ها
سادهترین نوع مدار الکتریکی جارو برقی کلید (معمولا دو حالته) روشن و خاموش و همچنین لامپ (در بعضی موارد) میباشد. کلیدها از نوع فشاری بوده و سر راه فاز یا نول اصلی مدار قرار میگیرند. لامپ خبر در اکثر جارو برقی ها با اتصال کابل جارو به پریز برق روشن شده و بیانگر آمادگی دستگاه جهت آغاز به کار است. در بعضی از جارو برقیها، علاوه بر کلید اصلی تعبیه شده بر روی بدنه، کلید دیگری نیز بر روی لوله مکنده وجود دارد که عمل روشن و خاموش نمودن دستگاه را از همان نقطه میسر میسازد. جارو برقی های مذکور در واقع مجهز به ترانس ایزوله هستند. ترانس ایزوله یک رله مغناطیسی است که از سیمپیچ با اهم بالا به منظور ایجاد میدان مغناطیسی جهت جذب اهرم کلید استفاده نموده و علاوه بر اهرم از هسته فلزی و کلید متصل به اهرم تشکیل شده است. با وصل کلید روی دسته جارو برقی، مدار رله بسته شده و از آن جریان میگذرد. عبور جریان در رله میدان مغناطیسی لازم جهت جذب اهرم را فراهم میآورد. کلید ترانس ایزوله، تیغههای قوی جهت عبور فاز اصلی مدار را داراست از این رو با بسته شدن کلید، فاز به موتور رسیده و از آنجا که نول قبلا به موتور داده شده بود شروع به کار میکند. هرگاه کلید روی لوله مکنده به حالت قطع درآید، مغناطیس رله قطع شده و فشار یک فنر، کلید رله را به حالت باز در خواهد آورد و موتور خاموش میشود. استفاده از ترانس ایزوله دو حسن را تواما در بر خواهد داشت.
اولا از آنجا که اهم سیمپیچ رله بالاست، ولتاژ موجود روی کلید تعبیه شده در لوله مکنده بسیار پایین است و احتمال برق گرفتگی در حال کار با جارو شدیدا کاهش مییابد
منبع: سایت زنیبل
قسمتهای
- ۹۷/۱۲/۱۵